هوش مصنوعی و آینده برخی مشاغل خاص

هوش مصنوعی با تمام پیشرفت‌هایی که داشته همچنان در برخی مشاغل جایگاه اصلی یک عامل انسانی را پیدا نکرده است.

هوش مصنوعی و آینده برخی مشاغل خاص

امروزه درباره توانایی‌های هوش مصنوعی و میزان پیشرفت آن، بحث و جدل‌ها زیادی در جریان است اما مهم‌ترین موضوع، ترس انسان‌ها از بیکار شدن توسط هوش مصنوعی است.
 هوش مصنوعی در اصل یک ماشین یادگیری است و اساس کار آن با داده‌های آموزشی و داده‌هایی برای تجزیه و تحلیل هستند. این داده‌ها توسط خود انسان‌ها فراهم می‌شود. برای اینکه یک الگوریتم هوش مصنوعی بتواند خودش را پیشرفته کند نیاز به داده‌های آموزشی بیشتری دارد چراکه هوش مصنوعی اساساً یک الگوریتم یادگیری است.
برخی از امور و مشاغل در جهان هستنند که به‌نظر می‌آید هوش مصنوعی هنوز نتوانسته به آنها ورود کامل کند و مسلط شود. چرا که ماهیت این مشاغل از وظایف تکرارپذیر و داده‌های با بستر و دامنه‌های ثابت تشکیل نشده‌ است. مانند نویسندگی که اگرچه برخی از ابزارهای هوش مصنوعی امروزه می‌توانند تولید متن کنند اما فاقد حس خلاقیت و عمق عاطفی هستند که در حین نویسندگی توسط یک انسان بروز می‌کنند. 
 در جدول زیر نمونه‌هایی از این مشاغل با شرح دلایلی که هوش مصنوعی توانایی تسلط بر آنها را ندارد، شرح داده شده است.

10  شغلی که هرگز توسط هوش مصنوعی تصاحب نخواهد شد
شغل دلیل
روانشناسی هوش مصنوعی نه توان همدلی دارد و نه حس دوستانه انسانی، مواردی که برای فهم احساسات و رفتار انسانی واجب هستند.
هنرمندی خلاقیت تنها ویژگی منحصربه‌فرد انسانی است که هوش مصنوعی توان تقلید آن را ندارد.
مددکاری اجتماعی در نظر گرفتن، دقت درباره مسائل پیچیده اجتماعی و ایجاد رابطه با مددجویان نیازمند یک حس دوستانه انسانی است که هوش مصنوعی نمی‌تواند آن را برای خودش فراهم کند.
معلمی برای راهنمایی یک دانش‌آموز به منظور رشد و تعالی به درک شهودی نیاز است. رابطه شخصی و نزدیک میان معلم و دانش‌آموز این درک شهودی را فراهم می‌کند، امری که نمی‌گذارد هوش مصنوعی جای معلم‌ها را بگیرد.
نویسندگی درحالی‌که این روزها هوش مصنوعی توان تولید متن را هم دارد اما فاقد خلاقیت و عمق عاطفی است که در نویسندگی انسانی بروز می‌کنند.
سرآشپزی برای آشپزی به مهارت‌های حسی مانند چشایی، بویایی و لامسه نیاز است، مهارت‌هایی که هوش مصنوعی آنها را در اختیار ندارد.
وکالت مسائل حقوقی و قضایی حوزه‌ای با ظرافت‌های بسیار است و به سادگی قابل تشخیص و قضاوت نیستند. هوش مصنوعی بدون هدایت انسانی نمی‌تواند مسائل قضایی را پیش ببرد.
کارآفرینی بنا نهادن و ساخت یک کسب‌وکار موفق به خلاقیت انسانی، خطرپذیری و تطبیق‌پذیری نیاز دارد.
پزشکی هوش مصنوعی می‌تواند در تشخیص بیماری و پیشنهادات درمانی دستیاری کند اما  فاقد مهارت‌های ارتباطی و همدلی مورد نیاز برای تیمارگری بیمار است.
سیاستمداری تصمیم‌گیری در امور سیاسی شامل قضاوت‌های ارزشی و ملاحضات اخلاقی است که به استدلال انسانی و قضاوت وابسته هستند.


البته اگر برنامه‌نویسان بتوانند برخی مسائل مانند حس دوستانه انسانی یا مهارت‌های خاص ارتباطی را در قالب داده‌های آموزشی به هوش مصنوعی ارائه بدهند شاید با برنامه‌هایی از هوش مصنوعی روبه‌رو شویم که واقعا به ما حس سروکار داشتن با یک انسان را بدهد. مانند ربات چت ChatGPT
« ChatGPT یک نمونه اولیه از چت‌بات دیالوگ‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند زبان طبیعی انسان را متوجه شود و متون نوشتاری بسیار دقیقی مشابه انسان تولید کند. در‌حقیقت ChatGPT جدیدترین نسخه از GPT، خانواده‌ای از هوش مصنوعی با قابلیت تولید متن به‌حساب می‌آید». ( قریشی , 1401)
ربات چت ChatGPT امروزه بسیار سروصدا به‌پاکرده و آن را انقلابی در هوش مصنوعی می‌دانند. بسیاری از دانشجویان برای تقلب و رسیدن به جواب سوالات و حتی انجام کارهای پژوهشی از این ربات استفاده می‌کنند.  این ربات گفت‌وگوهای پیچیده داشته و حتی متضمن احساسات بوده است.
ولی یک سری سوالات مهم و شاید امید بخش برای از بین رفتن ترس از تسلط هوش مصنوعی برای انسان و جوامع مطرح می‌شود؛ آیا هوش مصنوعی می‌تواند تلفات ناشی از بحران‌های پیش‌بینی‌نشده مانند زلزله‌ها، همه‌گیری‌ها و یا مثلاً نتایج انتخابات‌ریاست‌جمهوری‌ها که تنها به چند درصد آراء سرگردان تا لحظه آخر وابسته است را پیش‌ببنی کند؟
مثلا در طول دوران همه‌گیری اگرچه برخی کشورها مثل ژاپن از هوش مصنوعی برای کنترل و شناسایی مراکز شیوع بهره خیلی خوبی بردند اما هوش مصنوعی نتوانست میزان کنترل و آمار دقیق مرگ و میر حاصل این بیماری را پیش‌بینی کند. چرا که این نتایج شدیداً به رفتارهای اجتماعی شهروندان وابسته بود. رفتارهای اجتماعی که به عوامل مختلفی در سطوح کلان اجتماعی تا خرد از جمله ویژگی‌های روانشناختی و محیطی روزانه فرد وابسته هستند. 
در نهایت با مرور زمان و افزایش پیچیدگی‌ تخصص‌های مختلف، سطوح دانش و مهارت‌های دیگر، باید ببینم توانایی‌های الگوریتم‌های هوش مصنوعی چطور پیشرفت خواهند کرد.

منبع:  
قریشی , م. (1401, اسفند 7). ChatGPT چیست، چه کاربردهایی دارد و چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟. بازیابی از دیجیاتو: