آشنایی با مرکز آموزش همشهری

«مرکز آموزش و پژوهش همشهری» یک نهاد حرفه‌ای آموزشی و پژوهشی است و می‌کوشد به ارتقای دانش، بینش و مهارت‌های علمی - حرفه‌ای مؤسسه بزرگ همشهری و جامعه ارتباطی - رسانه‌ای کشور یاری برساند.

این مركز در آذر 1388 پس از ادغام «مركز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای / افتتاح: اردیبهشت 1385، با مدیریت دکتر عبدالله گیویان» و «مركز آموزش همشهری/ افتتاح: مرداد 1385، با مدیریت دکتر حسن نمک‌دوست» شكل گرفت و اولین مدیر این مرکز دکتر حسن نمک‌دوست تهرانی بود.

فعالیت‌های مركز آموزش و پژوهش همشهری  سه حوزه را در بر می‌گیرد:

 

  1. آموزش

«غایت آموزش، انسان بهتر و جهان بهتر است». بر اساس چنین رهیافتی، مرکز آموزش و پژوهش همشهری عنوان «آموختن برای همشهری بودن» را برای برنامه کاری خود انتخاب کرده است.

بخش آموزش همشهری در مقام یگانه مرکز آموزش حرفه ای مطبوعاتی، برنامه‌های خود را در دو سطح درون سازمانی و فراسازمانی اجرا می‌کند:

الف) آموزش‌های درون سازمانی كه شامل پاسخگویی به نیازهای آموزشی بخش‌های مختلف مجموعه بزرگ همشهری است.

ب) آموزش‌های برون سازمانی كه آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی در حوزه‌های روزنامه‌نگاری، روابط عمومی و دانش ارتباطات و رسانه‌ها را برای همه علاقه‌مندان در بر می‌گیرد.

مرکز آموزش و پژوهش همشهری دارای مجوز رسمی دایمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری دوره‌های تخصصی روزنامه‌نگاری و گرافیك مطبوعاتی است و تمامی دوره‌های آن با حضور استادان برجسته و حرفه‌ای ارتباطات و رسانه‌های كشور برگزار می‌شود.

 

  1. پژوهش

مركز آموزش و پژوهش همشهری عهده‌دار انجام مدیریت و نظارت پژوهش‌های مختلف مورد نیاز مؤسسه همشهری (روزنامه، گروه مجلات، ضمائم،‌ همشهری آنلاین و بخش‌های مختلف سازمان همشهری) است. 

در عین حال مركز آموزش و پژوهش همشهری پذیرای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز است.

  1. وب سایت مركز آموزش و پژوهش همشهری

مدرسه همشهری، وب سایت فعالیت‌های آموزشی و پ‍ژوهشی مركز است كه به ارائه دانش كاربردی در عرصه ارتباطات و رسانه‌ها می‌پردازد. در این وب سایت كه از بهمن ماه 1387 شروع به كار كرده است، صدها مطلب در قالب مقاله، گزارش، گفت‌وگو و درسنامه‌های آموزشی و همچنین گزارش چندرسانه ای، ویدئو و پادکست منتشر شده است.

بخشی از محتوای سایت پس از ادغام «سایت مرکز تحقیقات و مطالعات همشهری» و «سایت آموزش همشهری» در سال 89 به آن افزوده شده است. تعامل با بانک‌های اطلاعاتی و تحقیقاتی داخل و خارج کشور، توانمندسازی برنامه‌های پژوهشی، مطالعه در حوزه علوم ارتباطات، رسانه و دانش‌های مرتبط، شناسایی نویسندگان، مترجمان و پژوهشگران توانمند در حوزه علوم ارتباطات و .همکاری با آنان از فعالیت های عمده بخش پژوهش سایت است.

در یک نگاه کلی، این سایت در نظر دارد، در بلندمدت نیاز محققان و مراکز مطالعاتی در زمینه ارتباطات را به مکانی مجازی برای تبادل آرا و یافته‌ها برطرف سازد.

در این وب سایت سعی خواهیم کرد الگوهای کلاسیک که در مراکز رسمی آموزش ارتباطات وجود دارد را به آموزش‌هایی که لازمه فضای واقعی کار در حوزه‌های مختلف دانش رسانه‌یی، روزنامه‌نگاری، روابط‌عمومی و غیره است، نزدیک‌تر کنیم. در واقع هدف از راه اندازی وب‌سایت مدرسه همشهری نزدیک‌تر کردن آموزش به فضای حرفه‌ای و بالعکس است.

مرکز آموزش و پژوهش همشهری از همکاری و مشاوره کلیه صاحب‌نظران استقبال می‌کند و در صدد توسعه شیوه‌های برقراری ارتباط دو سویه با مخاطب است.