احیای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای روی خط فناوری

آسوشیتدپرس از هوش مصنوعی برای پیشبرد قدرت حقایق استفاده می‌کند

احیای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای روی خط فناوری

آژانس خبری آسوشیتدپرس (AP) یکی از اولین سازمان‌های خبری بود که از هوش مصنوعی و روزنامه‌نگاری خودکار برای تقویت گزارش‌های اصلی خود استفاده کرد.

امروزه، AP  از یادگیری ماشینی در راستای نکات کلیدی در زنجیره ارزش‌های خود از جمله جمع‌آوری، تولید و توزیع اخبار استفاده می‌کند.

در پنجمین بخش از مطالب «تجربه‌های هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری» سوابق خبرگزاری آسوشیتدپرس را مرور و اهداف و رویکرد آن را در زمینه‌های روزنامه‌نگاری‌های مبتنی بر تکنولوژی بررسی می‌کنیم. پیش از این به تجربه‌های واشنگتن‌پست، گاردین، بی‌بی‌سی و بلومبرگ پرداخته‌ایم.

آسوشیتدپرس بهره‌گیری از هوش مصنوعی را از سال 2014 آغاز کرد، زمانی که میز خبرهای تجاری و کسب و کار این سازمان شروع به خودکارسازی داستان‌های مربوط به درآمدهای شرکتی کرد.

قبل از استفاده از هوش مصنوعی، ویراستاران و خبرنگاران AP منابع بی‌شماری را صرف پوشش خبری می‌کردند که با اهمیت اما تکراری بودند و مهم‌تر از آن، حواس‌ و تمرکز را از روزنامه‌نگاری موثر منحرف می‌کردند.

هوش مصنوعی بود که AP را قادر ساخت تا پروژه‌های جدید را آزمایش و یک رهبری فکری ایجاد کند، رهبری به این سان که برخی سازمان‌های خبری دیگر نیز پیرو AP به دنبال بکارگیری این فناوری رفتند.

این در حالی بود که بیشترین حجم اخبار هنوز به وسیله انگشتان دست انسان‌ها منتشر می‌شد، و همین موضوع سبب شد رسانه‌های خبری بیشتری مانند آسوشیتدپرس برای نوشتن، تنظیم و انتشار اخبار به روبات‌ها روی آورند.

بخش قابل توجهی از آن دسته از مقالات خبری که در فید فیس‌بوک ما درباره سرمایه‌گذاری تجاری جدید کوکاکولا یا آخرین پیشرفت در سیاست نفتی خاورمیانه ظاهر می‌شوند، محصول روزنامه‌نگاری روباتی هستند.


ضعف فعلی هوش مصنوعی در عرصه‌ی خبر

در اولین سال‌های شروع کار با هوش مصنوعی، AP  حدود 3000 مقاله در مورد درآمد شرکت‌ها را فقط در طول سه ماه تولید کرد که توسط فناوری خودکار به وجود آمده بودند.

از سویی دیگر باید گفت اگرچه یک ربات می‌تواند یک قطعه سریع برای Yahoo یا Allstate بسازد، اما کاری که نمی‌تواند انجام دهد این است که برداشت یا زاویه جالبی از یک داستان در رسانه‌ها را به خواننده ارائه دهد.

 اگر بر این ضعف روزنامه‌نگاریِ خودکار چشم بپوشیم، ممکن است حتی ندانیم که در حال خواندن یک مقاله تولید شده توسط ربات هستیم، مگر اینکه به پایین صفحه برویم و با این عبارت روبرو شویم: «این مطلب توسط ربات‌خبرنگار یا Automated Insights ایجاد شده است».

در مقابل گاهی اوقات تکرار و پراکندگی در روایت خبر توسط روزنامه‌نگاران انسانی می‌تواند باعث شود مخاطب کمی دچار خستگی و نارضایی شود.

اکنون اما ربات‌ها شروع به تصاحب برخی از جایگاه‌های تحریریه‌ها کردند که با کمک پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی داده‌ها را به مقالاتی منسجم تبدیل می‌کنند.

جمع‌آوری داده‌های مالی و وصل کردن اعداد به یک الگوی داستانی توسط روزنامه‌نگار انسانی می‌تواند یک کار طاقت فرسا باشد.

این فناوری ابتدا داده‌های در دسترس عموم را بازیابی می‌کند و سپس آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و معیارهایی را ایجاد می‌کند که روندها، رکوردها، دلتاها و رگه‌های جالب را طبقه‌بندی می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت و مهم روزنامه‌نگاری خودکار در مقایسه با روزنامه‌نگاری انسانی این است که مقالات نوشته شده توسط هوش مصنوعی غلط تایپی و املایی ندارند.

یادآوری این نکته ضروری است که استفاده از فناوری هوش مصنوعی و روزنامه‌نگاری خودکار نه تنها روزنامه‌نگاری انسانی و شکل سنتی آن را حذف نمی‌کند، بلکه امکاناتی جدید در راستای تسریع و تسهیل روزنامه‌نگاری حرفه‌ای فراهم می‌آورد.

 اگر هر یک از ما فردی غیر یادگیرنده، ناسازگار و غیر انطباقی باشیم، مهم نیست که چه حرفه‌ای داریم، شغل ما شغلی چالش‌برانگیز خواهد بود.


استراتژی هوش مصنوعی

AP  به دنبال راه‌هایی برای استقرار هوش مصنوعی در هر کاری است که انجام می‌دهد. این فعالیت‌ها، از نحوه جمع‌آوری اخبار، حرکت در فرآیند تولید و در نهایت نحوه توزیع اخبار برای مشتریان شروع شد.


گردآوری خبر

AP  انواع مختلفی از ابزارهای جمع‌آوری اخبار را به کار می‌گیرد تا روزنامه‌نگاران بتوانند خبرها را جامع‌تر بررسی و عمیق‌تر جست‌وجو کنند. این شامل کار با شرکای راه‌اندازی برای اسکن، تجزیه و تحلیل فیدهای رسانه‌های اجتماعی با پردازش زبان طبیعی و ساخت ابزار داخلی [در سازمان خبری] برای تأیید سریعتر محتوای اجتماعی و تولید شده توسط کاربر است.


تولید خبر

هدف AP در تولید ساده‌سازی جریان‌های خبری است تا روزنامه‌نگاران قادر شوند روی کارهایی با درجات مهم‌تر تمرکز کنند.

انجام اموری از جمله رونویسی خودکار گفت‌وگوهای ویدیویی، تولید آزمایشیِ خودکار فهرست‌های عکس، ویدیو و خلاصه داستان، سرعت عمل روزنامه‌نگاران را در تولید محتوای خبری افزایش می‌دهد و هوش مصنوعی اغلب به مثابه یک دستیار پرتلاش و با دقت در خدمت ایشان است. پیشتر تمرکز اصلی بر داستان‌پردازی‌های خودکار ورزشی و درآمدهای شرکتی بود اما گستره بهره‌مندی از هوش مصنوعی رو به افزایش است.


توزیع اخبار

در توزیع، هدف AP این است که دسترسی مشتریان به محتوای خود را آسان‌تر کند و آن‌ها را سریع‌تر به عرصه تولید برساند.

به عنوان بخشی از پروژه روزنامه‌نگاری خودکار، خبرگزاری در حال کار برای بهینه‌سازی محتوا از طریق تشخیص تصویر و ایجاد اولین طبقه‌بندی بیناییِ کامپیوتری مبتنی بر ویرایش در ارتباط با امور صنعتی است.

این سیستم برچسب‌گذاری، نه تنها صدها ساعت در تولید صرفه‌جویی می‌کند، بلکه به هضم آسان‌تر محتوا کمک می‌کند.


شرکای استارتاپی

AP  با انواع شرکای راه‌اندازی کار می‌کند تا نوآوری خارجی را به سازمان القا و به پروژه‌های هوش مصنوعی کمک کند.

این رویکرد به مدیران سازمان امکان می‌دهد تا با هزینه‌های کم، فناوری‌های نوظهور را آزمایش و همزمان از اکوسیستم خبری کارآفرینی حمایت کنند.

همچنین AP علاوه بر کار با استارتاپ‌های مختلف، شراکت‌هایی نیز ایجاد می‌کند تا به گسترش دامنه روزنامه‌نگاری با تمرکز بر هوش مصنوعی کمک کند.


اجتناب‌ناپذیری به‌روزرسانی ابزارها

امروز بازار هوش مصنوعی پر رونق است، فردا بلاک‌چین و یک دهه دیگر فناوری جدید دیگری به خدمت گرفته می‌شود. چیزی که تغییر نمی‌کند استاندارد روزنامه‌نگاری است.

مدیران آسوشیتدپرس بر این باور هستند که با اتکا به ابزار فناوری هوش مصنوعی و روزنامه‌نگاری خودکار می‌توان به پیشبرد قدرت حقایق کمک کرد و روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را روی خط تکنولوژی دوباره احیا کرد.


منابع:

https://www.ap.org/discover/artificial-intelligence

https://www.buzzworthy.com/associated-press-fleet-robot-journalists-writing-articles/

https://www.designnews.com/electronics/milestones-microprocessor-development