هوش مصنوعی آهنگساز

یک ماشین چگونه نغمه خلق می‌کند؟

هوش مصنوعی آهنگساز

***

پیش از اینکه این مطلب را بخوانید، این موسیقی را گوش دهید. چه کسی آن را ساخته؟ چه‌قدر با آن احساس همدلی می‌کنید؟ شاید باور نکنید ولی این قطعه را یک ماشین ساخته است.

***

آیا یک ماشین می تواند به خوبی یک انسان موسیقی بسازد؟

در 30 سال گذشته، دیوید کوپ با EMI، Experiments in Musical Intelligence))، پروژه ساخت موسیقی توسط هوش مصنوعی را پیش برد و منجر به ساخت بسیاری از آهنگ‌های اصلی به سبک آهنگسازان مشهور توسط EMI و در نهایت نسخه  2.0معروف به Emily Howell شد.


دیوید کوپ: نوازنده و مغز متفکر

کوپ به عنوان یک موسیقیدان و آهنگساز سنتی، استاد بازنشسته دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز است. او صدها اثر را خلق کرده است که در سراسر جهان اجرا شده‌اند، اما در سال 1982 در اپرایی که به او سفارش داده شده بود با مشکل مواجه شد. قبل از آن، او به کامپیوتر و برنامه نویسی مشغول بود و چندین زبان کامپیوتری از جمله LISP را مطالعه می‌کرد، زبانی که اغلب برای کارهای هوش مصنوعی به کار می‌رفت. او تصمیم گرفت از هوش مصنوعی که آموخته بود استفاده کند و پروژه‌ای را برنامه ریزی کند که به تولید موسیقی منجر شود و در نهایت تلاش‌های کوپ منجر به پدید آمدن EMI شد.

نحوه کار EMI

بر اساس ترکیباتی که دیوید کوپ در پایگاه داده EMI آپلود می کند، این برنامه:

1. موسیقی را تجزیه و تحلیل کرده  و آن را به بخش هایی تقسیم می‌کند

2. الگوهای را در کار تعیین می‌کند که نشان دهنده سبک قطعه باشد

3. قطعات مختلف را با الگوهای جدید ترکیب کرده بدون اینکه دقیقاً چیزی را تکرار کند.

دیوید کوپ با آهنگسازی آهنگ‌های خود، کار را شروع کرد و الگوهایی را در کار خود مشاهده کرد که قبلاً هرگز از آنها آگاه نبود. این موضوع انگیزه‌ای برای او شد تا سبک خود را تغییر دهد.

کوپ شروع به ساخت آثار جدید به سبک آهنگسازان مشهور با استفاده از EMI کرد. بازخوردهای اولیه از اساتید و سایر دوستانی که آن را شنیده بودند نشان می‌داد که آهنگ‌های اصلی EMI ممکن است توسط نوازندگان واقعی بهتر به نظر برسد؛ با این حال، کوپ برای پیدا کردن یک سرنخ فنی تلاش کرد. او در نهایت برای اجرای آثار ساخته‌شده توسط EMI به استفاده از Disklavier، شکلی از پیانو که از حسگرها استفاده می‌کند و باخ از آن استفاده می‌کرد متوسل شد -اولین اثری که هیچ انسانی در حال آهنگسازی یا اجرای آن نبود- ولی نقدها مطلوب نبودند.


باخ آهنگساز تر است یا EMI ؟

هیچ شکی وجود نداشت که EMI که از روی دست باخ تقلید کرده است. آزمون بعدی آن توسط پروفسور داگلاس هافستادتر از دانشگاه اورگان تنظیم شد. او از یک پیانیست خواست که سه قطعه به سبک باخ اجرا کند – یکی کار دکتر استیو لارسون و یکی توسط EMI و آخرین قطعه واقعی از باخ. وقتی حضار تشخیص دادند که قطعه دکتر لارسون توسط یک کامپیوتر نوشته شده است، در نیویورک تایمز از او نقل شد: «اینکه مردم را می‌توان با یک برنامه رایانه‌ای فریب داد، بسیار نگران‌کننده است».

ناراحتی دکتر لارسون برای این دوره کاملاً صحیح است، زیرا نوازندگان و دانشگاهیان با آهنگسازان هوش مصنوعی در صنعت موسیقی دست و پنجه نرم می‌کنند و منتقدان این آهنگ‌ها را فاقد قلب و روح می‌دانند- چیزی که فرض می‌شود فقط توسط انسان می‌تواند ارائه شود.

امیلی هاول: آهنگساز هوش مصنوعی

کوپ کسی نبود که به مخالفان اجازه دهد جلوی پیشرفت او را بگیرند، بنابراین تصمیم گرفت تا قدم بعدی را برای کشف هوش مصنوعی در آهنگسازی بردارد. او در سال 2003 تصمیم گرفت که تکرارهای تاریخی را متوقف کند و امیلی هاول را جانشین EMI را کرد. امیلی می تواند بازخورد موسیقایی یا شفاهی بگیرد و آهنگ هایش را اصلاح کند. کوپ در کتاب 'مدل‌های رایانه‌ای خلاقیت موسیقی'، به طور عمیق توضیح می‌دهد که امیلی هاول چگونه کار می‌کند.

کوپ بر ان باور است که امیلی باید بیشتر از EMI برای آهنگسازان امروزی بحث برانگیز باشد، زیرا می توان او را به عنوان یک رقیب در نظر گرفت در حالی که EMI به آهنگسازان گذشته نگاه می کرد. منتقدان هنوز هم شکایت دارند که صدای انسان را در ساخته های او نمی شنوند، اما کوپ هنوز نترس است.

کوپ در مقاله‌ای در گاردین به این نگرانی‌ها اشاره کرد: «مردم به من می‌گویند که موسیقی روح ندارد. احساساتی که از گوش دادن به موسیقی بدست می آوریم چیزی است که ما تولید می کنیم. در این قطعه‌ها وجود ندارد. این از بینش عاطفی در هر یک از ما ناشی می شود. موسیقی فقط محرک است.»
دیوید کوپ پس از 30 سال تلاش در آموزش رایانه‌ها برای ساخت موسیقی کلاسیک، همچنان به تحقیقات خود و به چالش کشیدن روش های متعارف تفکر در موسیقی متعهد است.


منبع:

 

https://bernardmarr.com/emi-when-ais-become-creative-and-compose-music/