چه کسی می‌تواند مجری تلویزیون شود؟

چه کسی می‌تواند مجری تلویزیون شود؟

Presenter(مجری) در رسانه تلویزیون، رادیو و حتی اینترنت نقش و جایگاه مهم و بزرگی دارد. آدمی در این درجه کاری و حرفه‌ای برای این رسانه‌ها نعمتی است. یک مجری مبتدی اگر کارش را اصولی شروع کند و کمی شانس بیاورد و مشاوره خوب هم بگیرد می‌تواند به موقعیت های بزرگی برسد. اما نکات مهم در راه تبدیل شدن به یک مجری خوب چیست؟

- مجری آدم اینکاره می‌خواهد، بالاخره این حرفه یک جوهره هنری لازم دارد، برای مجری شدن داشتن یک شخصیت قوی و خود باور در ابتدای کار بسیارمهم است.

- تمرین و تمرین و تمرین .... بعد از نزدیک به سی سال کار اجرا با اطمینان می‌گویم مجری گری هر برنامه ای یک تجربه جدید است. کار زیاد و برنامه های مختلف شما را آماده تر می‌کند، البته برای مبتدیان بهترین وسیله آینه است! با آینه کار کنید و خودتان را از چشم بیننده ها ببینید.

- مجری بی سواد آفت رسانه است. مجری بدون اطلاع سرباز بدون سلاح در میدان جنگ است. با تحقیق و کار بر روی موضوعات از سلام برنامه تا طراحی سئوال و حتی سناریوی ذهنی برخورد با موضوعات و میهمانان، ارزش‌های اجرای خودتان را افزایش دهید.

- یک مجری خوب از همان ابتدای کار نگاه به دوربین را یاد می‌گیرد. نگاه‌های شما سر درونتان را برای مخاطبان بر ملا میکند. نگاه منطقی و صمیمانه به دوربین به عنوان چشم بینندگان اصل مهمی است.

- راحت و طبیعی مثل خودتان باشید ! به عنوان یک مجری از توی جعبه جادو با آدم توی خیابان چقدر فرق دارید؟ هر چه رفتار و عکس العمل های شما در اجرای تلویزیونی صمیمانه‌تر  و  واقعی‌تر باشد به مردم نزدیکتر می‌شوید.

- دوستی می‌گفت برخی بازیگران نمایش با دست های خود مشکل دارند ! عینا بعضی مجریان تلویزیون که فنون ارتباط غیر کلامی را بلد نیستند. استفاده از زیان تن، پیرا زبان و حتی ظاهر که بخش‌های مختلف این ارتباط را تشکیل می‌دهد نقش مهمی در القای منظور شما و تاثیر کلام و اجرایتان خواهد داشت.

- مجری برای محبوبیت نیاز به ماندگاری دارد، چیزی بین 5 تا 7 سال حضور در یک برنامه باعث می‌شود کم کم برای مردم برند شوید. مخاطبان اول نسبت به مجری شناخت پیدا کرده  و در ادامه در صورت تامین نظرشان به مجری اعتماد پیدا می‌کند. هر مجری برای اینکه بین همه صدا ها و چهره ها شناخته شود باید  سبک داشته باشد. بنابراین از همان ابتدا که معمولا با تقلید کار را شروع می‌کنید دنبال پیدا کردن سبک خودتان باشید.

- کنترل احساسات برای مجری لازم است، مخصوصا اگر محبوب هم باشید، به شدت بر روی مخاطبان خود تاثیر خواهید داشت. توانایی غلبه بر خشم، شادی، تنفر و غرور به مرور زمان و با تجربه بدست می‌آید.

- تنها صداست که می‌ماند، جمله قشنگی است. یک مجری باید بتواند صدایش را بشناسد و از توانایی آن اگاه باشد. سرعت، ریتم، وضوح، بالا بردن کیفیت صدا، تلفظ و ... از جمله نکاتی هستند که مجری باید برای بهتر شدن آنها تلاش کند. پیشنهادمی کنم مجریان مبتدی، کار همکاران قدیمی تررا  خوب گوش کنند البته هنر گوش کردن هم  خود جزیی از صفات یک مجری خوب است.

 

* مجری صداو سیما و مدرس رسانه