گشتی با دوربین در 5 حلقه المپیک

گشتی با دوربین در 5 حلقه المپیک

 

 

 

شش دانگ حواس، مهارت دست و چشم، قدرت بدنی، سرعت عمل، توان پیش بینی ، اطلاعات و دانش قبلی، تجهیزات مناسب و علاقه  ابزار کار یک عکاس ورزشی است. او باید کوچکترین، خفیف ترین و سریع ترین حرکت ها را، که در کسری از ثانیه روی می دهد، ببیند و فریز کند.

بهروز مهری، عکاس خبرگزاری فرانسه، که رویداد های ورزشی مهمی چون المپیک 2008 پکن و جام جهانی 2006 آلمان را پوشش داده می گوید: «عکاسی ورزشی یکی از شاخه های مهم عکاسی خبری است. چه از نظر حجم کار، تنوع موضوعات و داد و ستدی که روی آن می شود و چه از نظر استفاده ای که مطبوعات، شبکه ها تلوزیونی و کلا رسانه ها از آن می کنند.

از آنجا که ورزش علاقمندان زیادی دارد، عکاسی ورزشی هم طرفداران زیادی دارد. به همین نسبت  تعداد زیادی از افراد می خواهند عکس رویداد های ورزشی را ببینند، همان طور که می خواهند تصاویر تلوزیونی اش را ببینند.

عکاسی ورزشی تا حد بسیار زیادی به لوازم و به امکانات عکاسی متکی است، لنز های مختلف و به ویژه  لنز های بلند بیشتر در عکاسی ورزشی استفاده می شود و اصولا دفاتر خبرگزاری ها و روزنامه های بزرگ دنیا برای خرید لنز های بلند هزینه می کنند، برای این که در وهله اول بتوانند عکس های ورزشی داشته باشند.»

در بین رویداد های ورزشی پرشماری که هر روزه در سراسر دنیا رخ می دهد رویدادهایی چون المپیک و جام جهانی معنایی دیگر دارند. آن ها چنان فراگیر و گسترده اند که همزمان توجه مردمان زیادی از سراسر جهان را به سوی خود جلب می کنند. میلیون ها نفری که پیگیر تصاویر و اخبار آن هستند، چشم به رسانه ها، عکاسان و خبرنگاران دارند. از این رو روند پوشش خبری رویدادهای بزرگ ورزشی چون المپیک، روندی منظم و از پیش برنامه ریزی شده است.

در گزارش تصویری این صفحه، بهروز مهری یک روز کاری عکاسی در المپیک را شرح می دهد. مهری فارغ التحصیل رشته عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او که چهل و یک سال دارد، کار حرفه ای عکاسی خبری را از 1374 آغاز کرده و از ابتدای سال 1377 به عنوان عکاس به خبرگزاری فرانسه پیوسته است. در طول 13 سال فعالیت مداوم برای این خبرگزاری ماموریت های مختلفی در کشورهای مختلف از جمله عراق و افغانستان انجام داده و عکس هایش در مجلات و روزنامه های معتبری از جمله تایم، نیوزویک، نیویورک تایمز، واشینگتن پست، شترن، شپیگل، فوکوس، پاری مچ، فیگارو و لو پوئن چاپ شده است. عکس های گزارش از آرشیو عکس این عکاس انتخاب شده است.

در پادکست های زیر نیز بهروز مهری در مورد «عکاسی از افتتاحیه المپیک‬» و «محل استقرار عکاسان در مسابقات ورزشی» سخن می گوید و نکات و ویژگی های مهم این دو را بر می شمارد.

 

عکاسی از افتتاحیه المپیک‬

 

محل استقرار عکاسان در مسابقات ورزشی

 

همچنین در گالری عکس این صفحه، تعدادی از عکس های مهری مربوط به بازی های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2006 آلمان به نمایش در آمده است.

 

 

  AFP Photo/Behrouz Mehri©

 

 

 

 

 

 


flash player برای دیدن پلیرها این صفحه به نرم افزار Flash player نیاز دارید.