مدرسه‌‌های دیجیتال

مدرسه‌‌های دیجیتال

مقدمه: بسیار شنیده‌ایم در دنیای پر شتاب امروز چنانچه اطلاعات فرد همگام با تحولات اطلاعاتی و ارتباطی روز پیش نرود از قافله به جا مانده وامکانی برای بهره‌مندی از دانش و آگاهی نخواهد داشت. چرا که دانش نوین در مدرسه های دیجیتال و با کمک فناوری‌ها و شبکه های اطلاع‌رسانی چون اینترنت ارائه می‌شود.

در مجموعه گفتارهایی با عنوان «مدرسه‌های دیجیتال» پای صحبت‌های دکتر یحیی تابش رییس مرکز محاسبات دانشگاه صنعتی شریف می‌نشینیم و این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

***

 

در مورد توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات درنظام آموزشی بخصوص نظام آموزشی قبل از دوره دانشگاهی نکات گوناگونی وجود دارد که باید به آن توجه کرد. اما قبل از آن لازم است نگاهی به گذشته بیندازیم و ببینیم چه اتفاقی افتاده است. در چهل سال اخیر پدیده‌ای به نام اینترنت یا شبکه‌های اطلاع‌رسانی پا گرفت و در 20 سال اخیر تجاری و همگانی و همین باعث شد بسیاری از امور و فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی دنیا در کشورهای مختلف تحت تاثیر پدیده شبکه و اینترنت قرار گیرد و به این ترتیب در امور فرهنگی و اقتصادی تحولات اساسی بوجود آمد.

اگر بخواهیم از همین منظر به امور فرهنگی نگاه کنیم، از یک طرف یک امکان تعامل و گفتگو بوجود آمد که در آن ظرفیت به منصه ظهور رسیدن یک سری تولیدات و رساندن آن به دست مصرف کننده فراهم شد و منابع اطلاعاتی و محتوایی بی‌کران که به صورت دیجیتالی دراختیار کاربران قرار گرفت فضای جدیدی در امور فرهنگی بوجود آورد. در کنار فضای فرهنگی، امور اقتصادی هم از این پدیده تاثیر زیادی گرفت. از یک طرف روش‌ها و نقشه‌های تولیدی متحول شد و از طرف دیگر اقتصاد، تجارت و بانکداری الکترونیک به شدت دگرگون شد و عصر جدیدی را بوجود آورد. همه این‌ها باعث شد که طی 20سال گذشته ما در طلیعه عصر اطلاعات قرار بگیریم و وارد دوره جدیدی از تاریخ تمدن بشر شویم که به عصر اطلاعات موسوم شده است.

در این عصر جدید که بعداً به پیدایش جامعه اطلاعاتی انجامید، و پس از آن، مراحل تکامل خود را با رفتن به سمت جامعه دانش بنیان پیمود، شاهد این سیر تاریخی بوده‌ایم. در زمینه ورود به عصر اطلاعات و جامعه اطلاعاتی و پس از آن جامعه دانش بنیان آنچه که به طور عمده تاثیر گذار است، نیرو و منابع انسانی است. اگر با دقت نگاه کنیم مقوله سخت افزار، دسترسی و ساختار شبکه برای ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به نظام آموزشی و تاثیرگذاری فرهنگی و اقتصادی از زیرساخت‌های ضروری است. آنچه در اینجا نقش اساسی دارد توسعه منابع انسانی است که می‌تواند با کمک این تکنولوژی و فناوری‌ها فرصت‌های اساسی برای پیشرفت و توسعه در سطوح ملی و جهانی بوجود آورد.

پس توسعه انسانی و توسعه نیروی انسانی که به اعتقاد ما در اینجا نقش اساسی را دارد، با در نظر گرفتن نظام آموزشی در عصر اطلاعات تبلور پیدا می‌کند. باید ببینیم فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی چگونه می‌تواند تاثیر گذار باشد. چه باید کرد و کدام چالش‌ها پیش روی نظام آموزشی است و فناوری اطلاعات و ارتباطات اصلأ چگونه باید به نظام آموزشی وارد شده و مشکلات را از پیش پای آن بردارد.