حاکمیت اینترنت:مقدمه

حاکمیت اینترنت:مقدمه

 

 

 پس از پیشنهاد سال 1988 اتحادیه بین المللی ارتباطات دوربرد ( ITU ) در مینیاپولیس که خواستار برپایی اجلاس جهانی درباره جامعه اطلاعاتی تحت نظارت سازمان ملل متحد شد، نشست هایی در این‌باره برگزار شد به عبارت بهتر برای برپایی اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی که از سوی سازمان ملل متحد در ژنو تشکیل شد، سه نشست تدارکاتی برگزار شد.

 اولین نشست کمیته تدارکاتی اجلاس (PrepCom-1)  روزهای اول تا پنجم ماه جولای سال 2002 در ژنو برگزار شد.

دومین نشست کمیته تدارکاتی اجلاس (PrepCom-2 ) هم از 17 تا 28 فوریه سال 2003 در ژنو برگزار شد.

و بالاخره سومین نشست کمیته تدارکاتی (PrepCom-3 ) هم در روزهای پانزدهم تا بیست و ششم ماه سپتامبر سال 2003 در ژنو برگزار شد.

اما اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی علاوه بر نشست‌های کمیته تدارکاتی خود، شش کنفرانس منطقه‌ای نیز برگزار کرد که همه این کنفرانس‌ها با صدور اعلامیه‌های نهایی به کار خود پایان دادند. شش کنفرانس منطقه‌ای مورد بحث عبارتند از:

  • 1. کنفرانس منطقه‌ای آفریقا - باماکو (مالی): (25 تا 30 مه 2002)
  • 2. کنفرانس منطقه‌ای پان اروپایی - بخارست (رومانی) : ( 7 تا 9 نوامبر 2002)
  • 3. کنفرانس منطقه‌ای آسیا - اقیانوس آرام - توکیو (ژاپن ) : (13 تا 15 ژانویه 2003)
  • 4. کنفرانس منطقه‌ای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب - با وارو (دومینکن) : (29 تا 31 ژانویه 2003)
  • 5. کنفرانس تدارکاتی آسیای غربی - بیروت (لبنان) : (4 تا 6 فوریه 2003)
  • 6. کنفرانس منطقه‌ای پان عربی- قاهره (مصر) : (16 تا 18 ژوئن 2003)

اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی - 10 تا 12 دسامبر 2003

من این فرصت را داشتم تا در هر دو اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی در سال‌های 2003 و 2005 به عنوان عضو هیات علمی ایران حضور داشته باشم. بنابراین آنچه در این‌باره می‌گویم محصول تجربه بلافصل این رویدادها و حظور در هنگام وقوع آن‌هاست. اجازه بدهید برای از دست ندادن وقت فقط درباره مصوبات این نشست‌ها بگویم و از مسائل گوناگون دیگر بگذرم تا بشود بحث حاکمیت اینترنت را که بسیار گسترده است محور وار به سرانجامی برسانم.

•      اصول کلیدی اعلامیه اصول، ایجاد و ساخت جامعه اطلاعاتی: چالش جهانی در هزاره جدید

این عنوان اعلامیه پایانی اجلاس جهانی سران  درباره جامعه اطلاعاتی بود که از سه بخش و 67 ماده تشکیل می‌شد:

بخش اول: نظر مشترک ما درباره جامعه اطلاعاتی (مواد 1 تا 18)

در این بخش جامعه اطلاعاتی چنین تعریف شد:

ما نمایندگان مردم جهان، گرد آمده در ژنو از 10 تا 12 دسامبر 2003 برای برگزاری دور اول نشست جهانی جامعه‌ اطلاعاتی، میل و تعهد مشترک خود به ایجاد جامعه اطلاعاتی مردم‌محور، همه‌شمول، و توسعه‌مدار را اعلام می‌داریم؛ جامعه‌ای که در آن همگان بتوانند اطلاعات و دانش را خلق کنند، به آن دسترسی داشته باشند، آن را بکار گیرند و به اشتراک بگذارند، تا افراد، اجتماعات و مردمان قادر شوند بر پایه اهداف و اصول منشور ملل متحد و احترام کامل و پاس‌داشت بیانیه جهانی حقوق بشر، در ارتقاء توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی خویش، به‌طور کامل استعدادهای خود را محقق سازند.

بخش دوم : جامعه اطلاعاتی برای همه: اصول کلیدی (مواد 19 تا  64)

بخش سوم : بسوی جامعه اطلاعاتی برای همه  بر اساس به اشتراک گذاری دانش (مواد 65 تا 67)

طرح اقدام:

اصول کلیدی اعلامیه اصول، ایجاد و ساخت جامعه اطلاعاتی: چالش جهانی در هزاره جدید در واقع بینش اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی بود و این در حالی است که طرح اقدام 29 ماده‌ای را می‌توان مکانیزم رسیدن به آن بینش تعریف کرد - 29 ماده که 11 action lines  هم داشت.