کد مطلب:2983
زمان انتشار:پنجشنبه 5 فروردین 1389 - 21:06:50
مفاهیم اساسی در روابط عمومی (6): فناوری‌های نوین در خدمت روابط عمومی

مفاهیم اساسی در روابط عمومی (6): فناوری‌های نوین در خدمت روابط عمومی

روابط عمومی -  داود زارعیان - قسمت پایانی

اشاره: اصول، مبانی، اهداف و وظایف روابط عمومی‌ها موضوع مجموعه گفتارهایی از دکتر داود زارعیان که تاکنون 5 قسمت آن‎‌ از سمع و نظرتان گذشته است. اکنون و در بخش پایانی، وی به امکانات و وسایل ارتباطی و اطلاعاتی جدید و تاثیر آن‌ها بر فعالیت روابط عمومی پرداخته است.

***

طی سال‌های اخیر با ابزار و امکاناتی که در اختیار روابط عمومی‌ها قرار گرفته، آن‌ها دچار یک تحول عظیم شده‌اند. بدین ترتیب که به تدریج ابزارهای سنتی در روابط عمومی‌ها جای خود را به ابزارهای مدرن داده‌اند. مهم‌ترین و شاخص‌ترین ابزاری که امروز در اختیار روابط عمومی‌ها قرار گرفته اینترنت است.

امروز با استفاده از اینترنت محدودیت زمان و مکان را در اطلاع‌رسانی حذف کرده‌ایم. به نحوی که بتوانیم هر اتفاقی را بلافاصله در سطح جامعه منعکس کنیم. امروز روابط عمومی الکترونیک دارد جای خود را در سازمان‌ها و واحدهای اداری باز می‌کند و در بسیاری از روابط عمومی‌ها اکثر بخش‌هایی که قابلیت استفاده و قرار گرفتن در ساختار اینترنت را داشته باشند، به این سمت سوق داده ‌شده‌اند.

برای دوستانی که این مطالب را می‌خوانند چند مثال ارائه می‌کنم. امروزه در بسیاری از روابط عمومی‌ها بخش خبری‌ به طور کامل به‌وسیله اینترنت انجام می‌شود. بخش آگهی‌های مزایده، مناقصه و آگهی‌های بازرگانی از طریق وب‌سایت‌ها منتشر می‌شوند؛ بسیاری از بخش‌های مالی از طریق وب‌سایت است؛ ارتباطات درون‌سازمانی و پوشش خبری رویدادهای درون سازمان برای کارکنان از طریق وب‌سایت سازمان انجام می‌شود؛ بسیاری از خدماتی که کارکنان نیاز دارند از طریق وب‌سایت‌ها انجام می‌شود و کارکنان از این خدمات استفاده می‌کنند. هم‌چنین بحث پاسخگویی به شکایات مشترکین و ارتباطات مردمی از این طریق انجام می‌شود. به عبارتی روابط عمومی موفق شده است طی سال‌های اخیر از طریق روابط عمومی الکترونیک ارتباطات یک طرفه را به ارتباطات دوطرفه و آنلاین تبدیل کند به نحوی که اگر کسی کاری با روابط عمومی داشته باشد در کوتاه‌ترین زمان بتواند پاسخ خود را دریافت کند.

 ویژگی‌ مخاطب دوران معاصر به این شکل است که منتظر نمی‌ماند خبر را برایش ارسال کنند بلکه جستجو می‌کند و دنبال خبر می‌گردد و اگر شما توقف داشته باشید و با تاخیر خبر را بفرستید مطمئن باشید او خبر را از کانال غیر رسمی می‌گیرد که منجر به بسط و توسعه شایعه می‌شود. بنابراین امروز ما داریم از روابط عمومی الکترونیک در حوزه سازمان‌ها بیشترین استفاده را می‌بریم و اگر بقیه بخش‌های سازمان هم ‌قصد داشتند به همین اندازه از اینترنت استفاده کندن، اکنون شرایط توسعه دولت الکترونیک در ایران خیلی متفاوت بود.

در کنار امکاناتی که اینترنت برای ما ایجاد کرده  مانند سرویس‌های جدیدی مثل پادکست، باید به بحث تلفن همراه هم اشاره‌ای کنیم. امروز تلفن همراه هم به عنوان یک ابزار نوین در اختیار روابط عمومی‌هاست. بسیاری از روابط عمومی‌ها دارای سامانه ارسال پیام کوتاه برای زیر مجموعه‌ها و کاربران خود هستند. امروزه بخش وسیعی از اخبار به صورت آنی برای مشترکان به صورت پیام کوتاه ارسال می‌شود و طبیعتا این شرایط بسیار خوبی را برای اطلاع رسانی ایجاد کرده است.

در کنار این دو وسیله‌ای که اشاره شد امروز تلفن‌های گویا، پرداخت‌های اینترنتی و بسیاری از امکانات دیگر در اختیار روابط عمومی‌هاست و روابط عمومی‌ها از این امکانات به خوبی استفاده می‌کنند که ارتباط خودشان را با مردم بیشتر و بهتر کنند.

باید توجه کنیم که هنوز خیلی کار باید انجام بدهیم هم در حوزه آموزش برای کارکنان و مدیران، و هم در حوزه فرهنگی برای مردم تا استفاده بهتر و بهینه‌تری از این امکانات در حوزه روابط عمومی بشود.

 

کد مطلب:2983
تاریخ درج مطلب:پنجشنبه 5 فروردین 1389 - 21:06:50
نظرات
هیچ نظری درباره این مطلب تا کنون به ثبت نرسیده است.
فرم ارسال نظر

نام (اختیاری)

پست الکترونیک (اختیاری)  

آدرس وب سایت یا وبلاگ

نظر شما  

لطفا حاصل عبارت را در باکس مقابل وارد نمایید:

 = 9+1