• گروه آموزش و پژوهش همشهری
  • 1401-05-01 06:14:00
  • کد مطلب : 4061
آشنایی با خدمات و تالیفات دکتر مهدخت بروجردی علوی

اول مرداد 1401 دوستان و همکاران دکتر مهدخت علوی بروجردی از یک عمر خدمات و حضور ایشان در عرصه ارتباطات و روابط‌عمومی تجلیل می‌کنند.
دکتر مهدخت بروجردی علوی، دانش‌آموخته علوم ارتباطات، عضو گروه علمی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، مترجم، نویسنده و پژوهشگر برگزیده دانشکده و مدیرکل اسبق روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از ابتدای سال جاری به افتخار بازنشستگی نائل آمده است.

اول مرداد 1401 دوستان و همکاران دکتر مهدخت علوی بروجردی از یک عمر خدمات و حضور ایشان در عرصه ارتباطات و روابط‌عمومی تجلیل می‌کنند.

دکتر مهدخت بروجردی علوی، دانش‌آموخته علوم ارتباطات، عضو گروه علمی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، مترجم، نویسنده و پژوهشگر برگزیده دانشکده و مدیرکل اسبق روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از ابتدای سال جاری به افتخار بازنشستگی نائل آمده است.

او در سال ۱۳۳۶ در شهر كاشان متولد شد و پس از گذراندن دوره کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه تربیت معلم، با تاسیس مجدد رشته ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبائی به این دانشگاه رفت و در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل در رشته ارتباطات پرداخت. او سپس با پایان‌نامه‌ای تحت عنوان «مطبوعات و روشنفکران و جامعه» موفق به اخذ مدرک دکتری خود از دانشگاه آزاد اسلامی شد.

بروجردی همزمان با پذیرش در دوره دکترا، تدریس در رشته ارتباطات را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۰ عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی شد. بروجردی هر چند از سال 1380 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی شده است اما تدریس در این دانشگاه را از سال 1375 آغاز کرده و دروسی نظیر مبانی ارتباطات انسانی، مبانی ارتباطات جمعی، تحلیل محتوای پیام‌های ارتباطی، روابط عمومی عملی (1) و (2)، ارتباط شفاهی و ارتباط با مطبوعات و اصول اقناع و تبلیغات سیاسی را ارائه کرده است. علاوه بر دانشگاه علامه طباطبائی، او در دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد، صدا و سیما، و دانشگاه آزاد اسلامی سابقه تدریس دارد.

در سوابق کاری و مدیریتی او مدیر کلی روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مشاور رسانه‌ای وزیر علوم، عضویت در هیئت موسس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، و معاونت پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی به چشم می‌خورد. بروجردی از سال 1381 تا 1386 مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم بود و پس از پایان دوره مدیریتش، از سال 1386 تا 1388 به عنوان مشاور رسانه‌ای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت کرد. او مجددا در سال 1392 به عنوان مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم منصوب شد.

چهار دوره عضویت در کمیته انتخاب روابط عمومی‌های برتر، شش دوره عضو کمیته انتخاب بهترین نشریه دانشجویی، شرکت در ده‌ها دوره کلاس‌های آموزش روزنامه‌نگاری برای روزنامه‌نگاران سراسر کشور، ریاست کمیته علمی همایش ملی زن و روابط عمومی و عضویت در هیئت موسس مجمع مدیران کل روابط عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی از جمله فعالیت‌های بروجردی است.

تألیف چندین کتاب در حوزه خبرنویسی و ارتباط با رسانه‌ها و شیوه نگارش و ترجمه‌ دو کتاب‌ در حوزه روش تحقیق و روابط عمومی، نگارش ده‌ها مقاله علمی پژوهشی در حوزه رسانه، ارتباطات و روابط عمومی و راهنمایی و مشاوره ده‌ها پایان‌نامه و رساله از دیگر فعالیت‌های او در طول این سال‌ها بوده است. دکتر مهدخت بروجردی علوی همچنین عضو شورای مدیریت گروه مطالعات روابط عمومی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات است.

از جمله مقاله‌های ایشان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • «روابط عمومی و غفلت از اخلاق حرفه‌ای»
  • «تحلیل محتوای دیدگاه‌های رؤسای سازمان تربیت بدنی دربارة مؤلفه‌های ورزش از سال 1357 تا 1388»
  • «مطبوعات ایران: حبل‌المتین؛ حکایت روزنامه‌نگاری همچنان باقی است»
  •  «مطبوعات ایران: نظام مطلوب برای مطبوعات ایران؛ آزادی همراه با مسؤولیت»
  •  «تبلیغات: عملکرد رسانه‌ها در آمریکا»، «تبلیغات: آگهی‌های بازرگانی و ارزش‌های فرهنگی»
  •  «دروازه‌بانی خبر چیست؟ دروازه‌بانان کیستند؟ (نگاهی به نقش دروازه‌بانی در شکل‌گیری و انتقال خبر)»
  • «شیوه‌های روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی»
  • «تحلیل محتوای آگهی‌های تبلیغاتی شبکه‌های سیما در یک روز»

 

برخی آثار علمی دکتر بروجردی به شرح زیر است:

 

- ترجمه کتاب ارتباطات رسانه‌ای در عمل

مؤلف: جودیث ریجوی

مترجمان: علی فرقانی، مهدخت بروجردی‌علوی

ناشر: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

 

- ترجمه کتاب تحلیل پیام‌های رسانه‌ای: کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق

مؤلفان: دانیل رایف، استفن لیسی، فریدریک فیکو

مترجم: مهدخت بروجردی‌علوی

ناشر: سروش

 

- تالیف کتاب نگارش رسانه‌ای

مؤلف: مهدخت بروجردی‌علوی

ناشر: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی

 

- تالیف کتاب روابط عمومی و ارتباط با رسانه‌ها

مؤلفان: محمدمهدی فرقانی، مهدخت بروجردی‌علوی

 

تجلیل از سال‌ها خدمات علمی و اجرایی

با همکاری گروه مطالعات روابط عمومی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران به پاس سال‌ها تدریس، خدمات ارزشمند و تلاش دکتر مهدخت بروجردی در حوزه ارتباطات و روابط ‌عمومی مراسم تقدیر و تجلیل از این استاد پیشکسوت در نهمین دوره کنفرانس روابط عمومی و صنعت برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت و تقدیر از خدمات ارزشمند علمی و اجرایی خانم دکتر مهدخت بروجردی علوی روز شنبه یکم مردادماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۳۰ در هتل المپیک تهران همزمان با برگزاری نهمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت با موضوع اصلی «روابط‌عمومی صنعت در ایران؛ تجربه‌ها و روندها» برگزار می‌شود.

حضور و ورود به مراسم بزرگداشت خانم دکتر مهدخت بروجردی علوی، برای اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و‌ دانشجویان ارتباطات و همچنین اعضای انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو-ایران و انجمن روابط عمومی ایران، انجمن متخصصان روابط عمومی و سایر انجمن‌های مرتبط آزاد است و نیازی به ثبت‌نام ندارد.