• زهرا صفائیان
  • 1390-10-27 12:44:00
  • کد مطلب : 3482
برنامه‌سازی رادیویی - 12

به نوشته کتاب 'صنعت تبلیغ در آمریکا'، آگهی‌هایی که به موضوع‌های عمومی مربوط هستند نسبت به تبلیغات بازرگانی قدمت بیشتری دارند. آگهی خدمت عمومی یا Public Service Announcement  (به اختصار PSA) در نوع رایج خود در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن شکل گرفت...

در درس‌ گذشتــه از خلاقیت و نقش آن در برنامه سازی گفتیم. اگر به درسنـــامه شمــاره 8 بازگردید به قالب و اهمیت آن در برنامه‌سازی اشاره کرده بودیم. نکته آخر اهمیت ایجاز و اختصار در برنامه‌سازی در دوران کنونی و برای انسان معاصر است. چراکه امروزه شنوندگان مثل گذشته حوصله شنیدن برنامه‌های طولانی را ندارند؛ ترجیح می‌دهند نکته اصلی برنامه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در عین حال با تاثیرگذارترین و زیباترین قالب ممکن بشنوند.

ورود آگهی‌های خدمت عمومی به برنامه‌سازی نیز از همین جا شکل گرفت. اما آگهی خدمت عمومی چیست؟ و سابقه آن در مقایسه با آگهی بازرگانی چگونه است؟ قبل از ورود به بحث اصلی لازم است به مقدمه‌ای اشاره کنیم.

به نوشته کتاب 'صنعت تبلیغ در آمریکا'، آگهی‌هایی که به موضوع‌های عمومی مربوط هستند نسبت به تبلیغات بازرگانی قدمت بیشتری دارند. آگهی خدمت عمومی یا Public Service Announcement  (به اختصار PSA) در نوع رایج خود در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن شکل گرفت. این نوع آگهی‌ها بر نیازهای کشور در طول جنگ جهانی دوم استوار بود. بعد از جنگ، دامنه موضوع‌ها به آتش‌ سوزی جنگل‌ها، اهدای خون و ایمنی بزرگراه‌ها گسترش یافت. با افزایش تاثیر گذاری این آگهی‌ها و با بالا رفتن اهمیت مسائل اجتماعی متعدد، اما در پاسخ به این سوال که آگهی خدمات عمومی در تغییر دادن نگرش‌های مردمی نسبت به موضوع‌هایی همچون رانندگی پس از مصرف الکل و موارد بهداشتی و ایمنی متعدد قدرتی موثر کسب کردند.

آگهی خدمت عمومی چیست؟ برای رسیدن به درکی بهتر در این رابطه، با هم این فـایــل پاور پــویــنت را مرور می کنیم.

در صفحاتی از مطلب پاورپوینت به شعار و نقش آن در آگهی خدمت عمومی اشاره شد. اما با توجه به اهمیت آن به نکاتی اشاره می‌کنیم:

شعار آگهی خدمت عمومی چیست؟ شعار آگهی خدمت عمومی به عنوان یکی از عناصر تشکیل‌ دهنده آگهی، نقش مهمی در برقرار کردن یا تداوم بخشیدن به رابطه مخاطب با آگهی دارد.

این شعار ممکن است عبارتی جذاب،  موزون و آهنگین، یک پرسش ساده و یا حتی فقط یک کلمه یا نام باشد. شعار در PSA باید به گونه‌ای باشد که توجه مخاطبان را جلب کرده، علاقه‌اشان را برانگیخته، تمایلشان را بیشتر کرده و آنها را به اقدام کردن ترغیب کند.

نمونه شعارهای P.S.A درباره مبارزه با دخانیات

Smoking or Health; The Choice Is Yours

  • سیگار یا سلامتی انتخاب با شماست
  • سیگار، قاتلی که در جیب جا می‌گیرد
  • ترک کردن سیگار سخت است اما ترک نکردن سخت‌تر

امیدواریم با توجه به نکاتی که خواندید با این قالب آشنا شده‌باشید. همان‌گونه که دیدید با استفاده از این قالب می‌توان برنامه‌های صوتی و تصویری و حتی پوستر تهیه کرد. اما قطعاً باید میان موضوع و نوع برنامه نیز تناسب ایجاد شود.

در ادامه نمونه هایی از آگهی خدمات عمومی آورده شده است:

 

 

فایل صوتی 1: Thomas Edison [حجم:0.35MB]

 

فایل صوتی 2: Influenza [حجم:0.92MB]

 

 


فلش بر روی دستگاه شما نصب نمیباشد. 

 

فایل ویدئویی: Patience [حجم:1.48MB]

 

 

* تمرین: یکی از مسائل و موضوع‌های مبتلابه شهرتان در حوزه بهداشت و سلامت را انتخاب کنید. بر این اساس یک پوستر یا یک برنامه رادیویی طراحی و برای ما به آدرس زیر ارسال کنید:

darsnameh[at]hamshahritraining[dot]ir

* تمرین‌های ارسالی شما پس از بررسی و با مشخص کردن نقاط قوت و ضعف پاسخ داده می‌شود.

 

 

 


flash player برای استفاده از فایل های صوتی و ویدئویی این درسنامه به نرم افزار Flash player نیاز دارید.