• سالی آدامز و وینفورد هیکس
  • 1388-12-26 08:35:00
  • کد مطلب : 2984
تکنیک های مصاحبه (9): شوخی چقدر، تمجید تا کجا؟

ترجمه فصل «تکنیک‌های مصاحبه» از کتاب «مصاحبه برای روزنامه‌نگاران» نوشته سالی آدامز و وینفورد هیکس

شوخی

برخورد خوب با مصاحبه شونده به او کمک می‌کند در طول پرسش و پاسخ‌ها احساس آرامش بیشتری داشته باشد. در بیشتر مصاحبه‌ها خوش برخوردی و شوخی، به خوبی جواب می‌دهد، مگر این‌که مصاحبه شونده موقعیتی داشته باشد که امکان شوخی کردن با او نباشد. در مورد استفاده از شوخی در مصاحبه ها هیچ قانون خاصی وجود ندارد و هیچ کتابی نمی تواند در این مورد به شما کمک کند، اگر توانایی شوخی کردن دارید، حتما از این توانایی خود استفاده کنید. این برخورد، به پیشبرد مصاحبه کمک می‌کند و ابتکار عمل را به دست شما می‌دهد. البته در مورد شوخی کردن حتما توجه داشته باشید به موقع باشد و آن را طوری انجام دهید که توهینی به مصاحبه شونده نشود.

تعریف و تمجید

معمولا در طول مصاحبه یکی از نکاتی که باعث نگرانی می‌شود این است که تا چه حد می‌توان از مصاحبه شونده تعریف و تمجید کرد. از طرفی ممکن است باعث شود فرد بیش از اندازه خود را دست بالا بگیرد. گاهی هم ممکن است، گارد فرد را باز کند، و این درست زمانی است که بهتر می‌توان مصاحبه را پیش برد.

به طور مثال اگر مصاحبه شونده کتابی نوشته است، در صورتی که وقت دارید کتاب را مطالعه کنید و در غیر این صورت، کتاب را مروری کنید و اطلاعاتی جانبی در رابطه با آن بیابید. بنابراین در طول مصاحبه می توانید گذری به کتاب او بزنید:

«من واقعا کتاب شما را دوست دارم، خصوصا آن بخشی که در مورد....»

«بعضی از جمله های شما در این کتاب واقعا انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد...»

جمله‌هایی از این قبیل را امتحان کنید، حتی اگر واقعا کتاب شما را تحت تاثیر قرار نداده باشد! البته به طور کلی تعریف واقع بینانه بهترین حالت تعریف است. علاوه بر این، اظهار نظر محبت آمیز به طور حتم بهتر از عدم اظهار نظر است. بالاخره در مورد مصاحبه شونده، می‌توان نکته‌ای را یافت که در مورد آن به تعریف از او پرداخت.

تمام افرادی که در بین عموم دارای جایگاهی هستند، به نوعی به تعریف و تمجید هم نیاز دارند، چرا که معروف بودن برای این افراد مهم است. بنابراین در مورد این افراد، اگر فکر می کنید می توانید جمله ای به عنوان تعریف و تمجید به کار ببرید، حتما این کار را بکنید.