شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز، ضدسانسور، به‌صرفه و امن‌تر

شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز، ضدسانسور، به‌صرفه و امن‌تر

مقدمه: محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در حالی افزایش می‌یابد که اکنون شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز دارند، جای آنها را می‌گیرند. در این مطلب به مزایای این شبکه‌های غیرمتمرکز می‌پردازیم و برخی از این پلتفرم‌ها را معرفی می‌کنیم.

پلتفرم‌های شبکه‌ی غیرمتمرکز روی پروتکل‌های بلاکچین ساخته‌ شده‌اند که امکان توسعه‌ی برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند[1] را فراهم می‌کند. این پلتفرم‌ها نیز رسانه‌ی اجتماعی محسوب می‌شوند.

 برخی از پروتکل‌های بلاکچین که از توسعه‌ی برنامک‌های غیرمتمرکز[2] رسانه‌های اجتماعی پشتیبانی می‌کنند عبارتند از اتریوم، استیم[3] و استلار[4]. از آنجایی که شبکه‌های رسانه‌های اجماعی بلاکچین غیرمتمرکز است، هیچ مرجع اختصاصی مرکزی مسئول تمام داده‌ها نیست. در عوض، داده‌ها میان سرورها در هر میان گره‌های شبکه به صورت همگن و غیرمتمرکز توزیع می‌شوند.

در سال‌های اخیر، رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های بزرگی مثل توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب به بحث اصلی تبدیل شده‌اند. پلتفرم‌هایی که اگر بخواهند می‌توانند محتوای کاربران را سانسور کنند.

ولی پس از روی کار آمدن فناوری بلاکچین این مشکل حل می‌شود. با نگه‌داشتن محتوای کاربر در دفتر کل تغییرناپذیر بلاکچین، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند از سانسور جلوگیری کنند. این نوع پلتفرم‌ها در بستر بلاکچین همچنین می‌توانند با رمزگذاری داده‌ها و انتقال آن از طریق تراکنش‌های غیرقابل توقف، کنترل انگیزه‌ها و امتیازات مرتبط با شهرت را در دست بگیرند.

برخی از پلتفرم‌هایی که روی بستر بلاکچین قرار می‌گیرند عبارتند از:

Society2

یک رسانه‌های اجتماعی تازه است روی بستر بلاکچین آیوتا[5]. با استفاده از فناوری بلاکچین، کاربران کنترل بیشتری بر داده‌ها و حریم خصوصی خود دارند و می‌توانند پس از تماشای تبلیغات توکن‌های رایگان آیوتا دریافت کنند. توسعه‌دهندگان این اپ می‌توانند از Society2 برای ایجاد پلتفرم‌های جدید استفاده کنند./

Society2 قصد دارد یکی از اولین شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز با جذابیت بالا باشد.


Peepeth
Peepeth یک پلتفرم میکروبلاگینگ در شبکه‌ی رسانه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز است. این پلتفرم یک مدل مشابه[6] توییتر است. ولی گول ظاهر آن را نخورید. Peepeth بر بستر اتریوم قرار دارد و مثل دیگر پلتفرم‌های رایگان نیست، بلکه باید رمزارز اِتِر خرجش کنید که معادل چند سِنت هزینه دارد.

برخی از ویژگی‌های Peepeth عبارتند از:

  • شفافیت
  • امکان پنهان کردن هویت کاربران
  • ذخیره‌ی تمام پست‌ها در بلاکچین


Sapien

Sapien هم یک پلتفرم خبری است مبتنی بر شبکه بلاکچین اتریوم. این پلتفرم به کمک به کاربران اجازه می‌دهد که با اخبار جعلی مبارزه کنند. کاربران می‌توانند توکن‌های SPN را در موتور Sapien به اشتراک بگذارند و برای رای و نظر دادن امتیار دریافت کنند. همچنین در این شبکه غیرمتمرکز، کاربران کنترل کاملی روی زمان و نوع دیتای خویش دارند.


Diaspora

Diaspora نیز یک شبکه‌ی اجتماعی توزیع شده است. گره‌های مستقل (معروف به pods) در کنار هم این شبکه را می‌سازند. چون یک شخص یا شرکت به تنهایی مالک شبکه نیست، از تبلیغات شرکتی مصون است و به گفته‌ی طراحانش هیچ شرکت بزرگی نمی‌تواند کنترل آن را به دست بگیرد.

کاربران Diaspora می‌توانند هشتگ‌ها به شیوه‌ی معمول دنبال کنند. این شبکه نیز مبتنی بر سِرورهای پراکنده است که غیرمتمرکز بودن آن را تضمین می‌کند.

همچنین هویت کاربران نیز در این شبکه پنهان می‌ماند. البته خود کاربران می‌توانند اطلاعات خویش را روی شبکه بارگذاری کنند.

 ویژگی منحصر به فرد Diaspora این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا کنترل کاملی بر داده‌های خویش داشته باشند و آن را به انتخاب خویش توزیع کنند.

***

محبوبیت رسانه‌های اجتماعی سنتی در حال بیشتر شدن است؛ به دلیل فرصت‌هایی که برای بازاریابی و ایجاد سرگرمی دارند. با این همه، نگرانی‌ها درباره‌ی نقض حریم خصوصی و دزدی داده‌ها وجود دارد.

در اپ‌های مبتنی بر بلاکچین، منافع کاربران با اهمیت‌تر از منافع شرکت‌های بزرگ است. از حریم خصوصی کاربران نیز در این بستر بیشتر و بهتر محافظت می‌شود.

علاوه بر این فعالیت‌ در این شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز می‌تواند باعث کسب درآمد رمزارزی شود.

 

 

[1] smart contracts

[2] اپلیکیشن‌هایی هستند که روی بلاک‌چین توسعه داده می‌شوند و می‌توانند کاربردهای زیادی در فین‌تک و بسیاری از صنایع دیگر داشته باشند.

این اپلیکیشن‌های توزیع شده، انعطاف پذیر و شفاف که قابلیت تشویق و پاداش دادن به کاربران خود را دارند توانسته‌اند چشم‌انداز تکنولوژی جهان را تغییر دهند.

[3] Steem

[4] Stellar

[5]  تکنولوژی آیوتا (IOTA) یک نوع دفتر کل توزیع شده و متن باز است که بر روی برقراری ارتباطات امن و اینترنت اشیا تمرکز دارد.

[6] clone