7 روش برتر استفاده از هوش مصنوعی در آموزش

هوش مصنوعی با پتانسیل تغییر چهره بخش آموزش به سرعت در حال رشد است.

7 روش برتر استفاده از هوش مصنوعی در آموزش

پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد تغییرات در بسیاری از صنایع شده است. اینترنت و تلفن همراه دو فناوری به هم پیوسته هستند که زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یک فناوری جدید نیست. در گذشته بسیاری از رمان‌نویسان و سازندگان فیلم های علمی-تخیلی افزایش محبوبیت آن را پیش‌بینی کرده بودند. البته این ماجرا آن‌طور که آنها انتظار داشتند پیش نرفته است.

هوش مصنوعی همان چیزی است که بر  همه صنایع از جمله آموزش تأثیر می‌گذارد.

کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که در آمریکا بین سال‌های 2017 تا 2021 استفاده از هوش مصنوعی 47 درصد رشد می‌کند.

اگرچه بسیاری از کارشناسان آموزش بر این باورند که با این فناوری نمی‌توان حضور معلمان را از بین برد، اما آنها معتقدند که هوش مصنوعی نحوه انجام کار معلمان را تغییر می‌دهد. همچنین بر این باورند که هوش مصنوعی روش یادگیری دانش‌آموزان را متحول می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 نرخ رشد سالانه استفاده از هوش مصنوعی به 5.8 میلیارد دلار برسد. در اینجا به‌ برخی از نقش‌های اصلی هوش مصنوعی در آموزش اشاره می‌شود.

1.خودکار شدن کارها

هوش مصنوعی در صنایع مختلف برای اتوماتیک‌ یا خودکار کردن کارها مورد استفاده قرار گرفته است و در بخش آموزش نیز به همین شکل مفید خواهد بود.

معلمان‌ معمولاً باید محیط کلاس را مدیریت کنند؛ زیرا وظیفه معلمان فقط تدریس نیست، بلکه آنها زمانی را نیز برای نمره دادن به آزمون‌‌ها، ارزیابی تکالیف، پر کردن مدارک لازم، تهیه گزارش پیشرفت، سازماندهی منابع برای سخنرانی‌ها، مدیریت مواد آموزشی، و غیره صرف می‌کنند. این کارها بسیار زمانبر هستند. این درحالی است که هوش مصنوعی همه این کارها را به جای معلمان انجام می‌دهد.

 

2.یادگیری شخصی

در حال حاضر نرم‌افزارها، بازی‌ها و برنامه‌های یادگیری تطبیقی بسیاری ​​برای دانش‌آموزان وجود دارد که با استفاده از هوش مصنوعی یادگیری برای آنان راحت‌تر می‌شود.

هوش مصنوعی نیازهای آموزشی هر دانش‌آموز را مشخص می‌کند. این امر باعث ایجاد آموزش از طریق هوش مصنوعی می‌شود. در این سیستم یادگیری، معلمان فقط در مواقعی که دانش‌آموزان به آنها نیاز داشته باشند، حضور خواهند داشت.

 

3.دسترسی جهانی

کلاس‌های آموزشی می‌توانند از طریق ابزارهای هوش مصنوعی در سطح جهان در دسترس همه دانش‌آموزان قرار گیرند، حتی دانش‌آموزانی که دارای اختلال شنوایی یا بینایی هستند یا به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند، می‌توانند به کمک هوش مصنوعی بیاموزند. هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی را برای دانش‌آموزانی که نیاز به یادگیری در سطوح مختلف دارند و می‌خواهند موضوعی را بیاموزند که در دسترس‌شان نیست، یا بیمار هستند و در مدارس حضور ندارند، ایجاد می‌کند.

 

4.تولید محتوای هوشمند

هوش مصنوعی می‌تواند به معلمان کمک کند تا محتوای هوشمندی ایجاد کنند که تدریس و یادگیری را هم برای خودشان و هم دانش‌آموزان راحت‌تر کند.

به گفته پل بری گزارش‌نویس، هوش مصنوعی می‌تواند به معلمان کمک کند تا انواع مختلف محتوا را که در زیر به آن اشاره می‌شود، ایجاد کنند.

 

درس های دیجیتال

هوش مصنوعی می‌تواند به تولید کتاب‌های درسی دیجیتال کمک کند.

 

درک اطلاعات

هوش مصنوعی روش‌های متفاوتی برای درک اطلاعات و بالابردن سطح یادگیری ارائه می‌دهد.

 

به روز رسانی محتوای آموزشی

محتوای آموزشی را می‌توان به طور منظم با هوش مصنوعی تولید و به‌روزرسانی کرد.

 

5.تدریس به معلم

یکی از چیزهایی که در آموزش مهم است این است که معلم به دانش قدیمی خود تکیه نکند و به اصطلاح به روز باشد. هوش مصنوعی به معلم کمک می‌کند که مطالب بیشتری بداند و به دانش‌آموز نیز یاد بدهد.

با هوش مصنوعی، معلمان اطلاعات جامعی را در دسترس دارند. این امر به آنها اجازه می‌دهد تا در مورد چیزهایی که بلد نیستند، بیاموزند یا دانش گذشته خود را بهبود ببخشند.

 

6.ضعف کلاس درس را شناسایی کنید

ترس اصلی از معرفی هوش مصنوعی به عنوان یک صنعت این است که جایگزین کارگران در صنعت شود و باعث شود که کارگران شغل خود را از دست بدهند. اگرچه این امر درست نیست.

در واقع در آموزش، هوش مصنوعی جایگزین معلم نیست. هوش مصنوعی می‌تواند کار معلم را در کلاس درس تکمیل کند.

هوش مصنوعی با هشدار دادن به معلمان، باعث می‌شود که آنها بدانند که باید مطالب را دوباره آموزش دهند؛ زیرا دانش‌آموزان هنوز آن را درک نکرده‌اند.

 

7.دستیاری

این فقط معلمان نیستند که از طریق هوش مصنوعی به انبوهی از اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند، دانش‌آموزان نیز می‌توانند از ربات‌‌های هوش مصنوعی در مورد هر موضوعی کمک بگیرند.

به طور سنتی، دانش‌آموزان تنها زمانی راه‌حلی برای مشکلات درسی خود پیدا می‌کنند که با معلمان خود ملاقات کنند و این فرصت را داشته باشند که در کلاس درس از آنها سؤال بپرسند. در حالی‌که در هوش مصنوعی دانش‌آموزان به صورت غیر‌حضوری با چندین «چت‌بات» برای آموزش مواجه می‌شوند که این ابزارها به عنوان دستیار دانش‌آموزان به صورت 24 ساعته در اختیار‌شان هستند تا در هر زمان به سؤالات آنها پاسخ دهند.

 

نتیجه‌گیری

هوش مصنوعی به معلمان این امکان را می‌دهد که محتوایی را ایجاد کنند که مناسب دانش‌آموزان‌شان باشد؛ بنابراین معلمان زمان بیشتری برای انجام آموزش بیشتر و تأثیر بهتر بر دانش‌آموزان دارند.

 

منبع:

https://trainingmag.com/top-7-ways-artificial-intelligence-is-used-in-education