استراتژی نیویورک تایمز برای عصر دیجیتال

استراتژی نیویورک تایمز برای عصر دیجیتال

 

یکی از کارکردهای رسانه، ایجاد موج و تاثیر بر تحولات است. رسانه موفق را از جمله با روزآمدی در این ایجاد موج و تاثیرگذاری و کنترل مخاطب ارزیابی می‌کنند. اما این روزها خود رسانه گرفتار موجی شده که نتیجه تغییر و تحولات پرسرعت جهان امروز است. رسانه‌های مکتوب بخصوص مطبوعات، این روزها در سراسر جهان به دلیل شتاب عصر دیجیتال، با بحران روبه‌رو شده‌اند. عصر دیجیتال که هر روز با نوآوری‌های جدید در حال هجوم به زندگی انسان‌هاست، تغییر و تحولاتی را دامن زده که هم اقتصاد و هم دامنه مخاطبان مطبوعات را تهدید می‌کند. روزنامه‌ها در سراسر جهان این روزها با بحران خوانده نشدن روبه‌رو هستند. تیراژ مطبوعات رو به افول است و همه در تقلای سازگاری و هم‌پا شدن با عصر جدید هستند. در این میان چند روزنامه قدیمی و بزرگ دنیا مانند نیویورک‌تایمز در آمریکا یا فایننشیال تایمز در انگلیس، برای این عصر جدید تدابیری اندیشیده‌اند.

صدای پای بحران

پاییز سال گذشته، روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرد، تصمیم دارد 100 نفر از نیروهای تحریریه و چند ده نفر دیگر را در بخش‌های بازرگانی و فنی، تعدیل کند. به همه نیروهای تحریریه اعلام شد که گزینه بازخریدی پیش رویشان است. اما اگر به صورت داوطلبانه بازخرید نکنند، خود روزنامه اقدام به فسخ قرارداد و اخراج آنها خواهد کرد. همزمان آرتور سالزبرگر مدیرمسئول نیویورک‌تایمز و مارک تامپسون مدیرعامل این موسسه اعلام کردند که علاوه بر تعدیل نیرو، اپلیکیشن موبایلی سرمقاله‌های وارده موسوم به NYT Opinion هم به دلیل اینکه تعداد کافی مشترک جذب نکرده، تعطیل خواهد شد. هدف از این دو اقدام ، تضمین سود‌آوری بلندمدت نیویورک‌تایمز اعلام شد. در بیانیه‌ای که به این مناسبت منتشر شد آمده‌بود : برای سرمایه‌گذاری در آینده دیجیتال نیویورک‌تایمز، باید از بخشی از هزینه‌های موسسه بکاهیم. اگرچه این کار هم برای ما و هم برای همکارانی که تحت تاثیر این تصمیمات قرار می‌گیرند دردناک است.

همزمان، دین باکت، سردبیر اجرایی نیویورک‌تایمز، در نامه جداگانه‌ای خطاب به اعضای تحریریه روزنامه نوشت: « اکنون وقت آن رسیده که در اقدامات و رویه‌هایمان تجدیدنظر جدی کنیم. این تجدید نظر هم شامل عنوان‌های صفحات می‌شود و هم شامل نیروهای حق‌التحریری و هزینه‌‌ای که برای این موضوع می‌پردازیم. هیچ عصای جادویی برای حل بحران‌هایی شبیه آنچه این روزها با آن روبه‌رو هستیم وجود ندارد. اما خبرنگاران ما با خلاقیت و اعتقاد خود به آینده از این بحران هم عبور می‌کنند. »

سردبیر اجرایی در این نامه به آماده شدن تحریریه برای عصر دیجیتال اشاره کرد و به نوعی این یک فراخوان آماده‌باش بود.

نیویورک‌تایمز تنها روزنامه‌ای نبود که سال گذشته به دلیل مشکلات عصر دیجیتال، دست به تعدیل نیرو در تحریریه زد. چندین روزنامه دیگر در آمریکا از جمله وال‌استریت ژورنال و یو‌اس‌ای تودی هم طی تابستان و پاییز گذشته شماری از نیروهای تحریریه خود را تعدیل کردند. یو‌اس‌ای تودی حدود 70 عنوان شغلی را در تحریریه حذف کرد. حذف این عنوان‌های شغلی در جهت تغییر و تحول ساختاری در این روزنامه‌ها و آماده‌شدن برای عصر دیجیتال صورت گرفته‌است. مدیران نیویورک‌تایمز مشخصا از پاییز گذشته از توسعه بخش‌های شنیداری و موبایلی روزنامه خبر دادند.

این اولین بار نیست که نیویورک‌تایمز دست به کاهش نیرو در تحریریه می‌زند. در سالهای 2008 و 2009 هم این تعدیل نیرو صورت گرفته‌است. با این حال اکنون تحریریه نیویورک‌تایمز 1330 عضو دارد. همین امسال 80 نیروی جدید به استخدام این موسسه مطبوعاتی درآمدند. استخدام‌های جدید در راستای توسعه بخش‌های دیجیتال و در حوزه‌هایی چون تولید‌کننده محتوای وب و خبرنگاران تولید‌کننده ویدئو صورت گرفته‌است. 

بخش‌های جدید برای عصر دیجیتال

بعد از تعدیل نیرو، نوبت به ارائه طرح‌ها و بخش‌های جدید برای عصر دیجیتال رسید. از جمله این بخش‌ها در روزنامه نیویورک‌تایمز، راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و بخش‌های جدید در فضای مجازی بود . از جمله اپلیکیشن‌های اولیه، اپلیکیشن آشپزی بود. این اپلیکیشن از زمستان گذشته به صورت رایگان شروع به کار کرد. این اپلیکیشن دو ماه بعد از شروع به کار، بیش از یک میلیون مشترک جمع کرد. سالزبرگر سال گذشته درباره این اپلیکیشن گفت، این بخشی از طرح آزمون وخطای ما برای راه‌اندازی بخش‌های جدید در عصر دیجیتال و حفظ مخاطبان است. این بخش‌ها راه‌اندازی می‌شوند، کار می‌کنند و بعد ممکن است دچار تغییراتی شوند. این کارانقدر تکرار می‌شود تا نقشه راه ما در عصر دیجیتال مشخص شود.

سرمایه‌گذاری و طراحی جدید روی بخش آگهی‌های دیجیتال ، از جمله دیگر اقدامات روزنامه نیویورک‌تایمز برای هم‌پا شدن با دوران جدید بود. از جمله این تغییرات در بخش دیجیتال، اضافه کردن امکان واقعیت مجازی به آگهی‌های دیجیتال بود. با این تغییرات، آگهی‌های دیجیتال نیویورک‌تایمز در سه ماهه اول سال 2015 بیش از 16 درصد رشد داشت. اگر چه سود کلی این موسسه در این مدت به نسبت مدت مشابه سال قبل کمتر شده‌است. دلیل این کاهش سود، افزایش هزینه‌ها به دلیل تغییرو تحولات عصر دیجیتال است. سرمایه‌گذاری‌هایی که این روزنامه انجام می‌دهد به امید سود بلندمدت است.

اقتصاد خبر ( Newsonomics)

دو چالش جدی در عصر دیجیتال برای مطبوعات وجود دارد : خوانده نشدن و خریده نشدن. واضح است که این دو به هم مرتبط هستند و نوعی علت و معلول یکدیگر به حساب می‌آیند. بنگاههای بزرگ رسانه‌ای مانند نیویورک‌تایمز برای غلبه بر این دو چالش، یک استراتژی بلندمدت برای خود تعریف کرده‌اند. استراتژی که محور آن، اقتصاد خبر (Newsomics ) است. به این معنی که کارهایی برای جذب مخاطبان و فروش بیشتر باید صورت گیرد. نیویورک‌تایمز ماه گذشته استراتژی خود را اعلام کرد. هدف این استراتژی آن است که درآمد حاصل از محصولات دیجیتال این رسانه تا سال 2020، دوبرابر شود. این گزارش 11 صفحه‌ای را ده نفر از مدیران این موسسه تهیه کرده‌اند که سردبیر ارشد، سردبیر اجرایی، مدیر درآمدزایی و مدیران بخش دیجیتال از جمله آنها هستند. یعنی این طرح محصول کار همه بخش‌های این موسسه اعم از بخش‌های چاپی و تحریریه و قسمت‌های دیجیتال و همچنین مدیران اداری و مالی است.

درآمد محصولات دیجیتال نیویورک‌تایمز اکنون سالانه 400 میلیون دلار است. بر اساس استراتژی جدید، قرار است کارهایی صورت گیرد با این هدف که این درآمد دوبرابر شده و به 800 میلیون دلار برسد. برای رسیدن به این هدف، نیویورک تایمز بر روی طرح‌هایی متمرکز خواهد شد که مشارکت بیشتر خوانندگان و مخاطبان و درنتیجه جذب اشتراک بیشتر را موجب می‌شود. نیویورک‌تایمز اکنون یک میلیون مشترک دیجیتال دارد. این روزنامه با عمر 164 ساله خود، یکی از نمونه‌های موفق رسانه‌هایی است که توانسته‌اند خود را با عصر دیجیتال همراه کنند و سود خود را در این عصر ببرند. نیویورک‌تایمز اکنون بیشترین مشترک آنلاین را در میان رسانه‌های هم طراز خود دارد. علاوه بر یک میلیون مشترک دیجیتال، اکنون این روزنامه 1/1 میلیون هم مشترک دیجیتال و چاپی با هم دارد.

چهار اصل استراتژی دیجیتال نیویورک‌تایمز

در گزارشی که تحت عنوان استراتژی نیویورک‌تایمز برای عصر دیجیتال منتشر شده، چهار اصل اساسی دیده می‌شود که قرار است سرلوحه طرح‌های جدید این روزنامه قرار گیرد. این چهار اصل درواقع نتیجه آزمون‌وخطاهایی است که این روزنامه طی دو سال اخیر داشته‌است.

نگاه جوان‌محور در روند جذب مشترکان جدید

خوانندگان جوان برای رشد نیویورک‌تایمز اهمیت زیادی دارند. در روند توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌های این روزنامه در زمینه چاپی و دیجیتال، جذب مشترکان جوان در اولویت است. آمارها نشان می‌دهد 40 درصد مخاطبان اپلیکیشن‌های موبایلی این روزنامه زیر 35 سال سن دارند. مخاطبان جوان تمایل بیشتری برای پرداخت پول برای اپلیکیشن‌ها دارند. در این مسیر باید کارهایی برای ساده‌سازی روند مشترک شدن محصولات صورت گیرد تا استفاده از محصولات برای این دسته از مخاطبان راحت‌تر باشد. طراحی برنامه‌هایی که استفاده از آنها در وب و موبایل هوشمند، در وب و تبلت یا ترکیبی از هر سه اینها ممکن باشد، یکی از این راههاست. به این ترتیب است که با یک تیر می‌توان چند نشان زد.

بهبود تبلیغات و گرفتن اسپانسر

تبلیغات در هر دوره و عصری یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد رسانه است. روزنامه باید همواره به فکر تغییر و تحول و بهبود بخش تبلیغات و آگهی بازرگانی باشد. اضافه کردن و تقویت بخش واقعیت مجازی یکی از برنامه‌های اصلی نیویورک‌تایمز در این زمینه است. همچنین می‌توان بدون زیر سوال بردن یا تحت تاثیر قرار دادن استقلال کاری روزنامه‌نگاران و تحریریه، به فکر جذب اسپانسر بود. برای این منظور نیویورک‌تایمز قرار است در کنار سردبیرهای تحریریه، یک دستیار جذب اسپانسر هم قرار دهد. این دستیار قرار نیست در کار تحریریه و روزنامه‌نگاران مداخله کند. فقط با مطلع شدن از روند کار آنها و گزارش‌ها، برای جذب اسپانسر و سود تجاری فکر می‌کند.

آمادگی برای محصولات مختلف

طی یک سال گذشته نیویورک‌تایمز تلاش کرده بر روی روزنامه چاپی به عنوان محصول اولیه خود کمتر تمرکز کند. مثلا ساختار جلسات روزانه این روزنامه تغییر کرده و دیگر در این جلسات درباره اینکه چه موضوعاتی در صفحه یک روزنامه روز بعد به عنوان تیتر استفاده شود بحث نمی‌شود. در این جلسات اکنون درباره چگونگی پوشش مطالب و موضوعات در محصولات مختلف نیویورک‌تایمز بحث می‌شود. همین ماه گذشته سردبیر روزنامه اعلام کرد که یک تیم متمرکز در تحریریه منحصرا مسئول محتوای روزنامه چاپی خواهد شد. به این ترتیب گروههای مختلف در تحریریه، به جای تمرکز انحصاری بر روی محتوای روزنامه چاپی، بر روی محصولات دیگر روزنامه مانند محصولات دیجیتال هم کار می‌کنند. در همه این بخش‌ها تجربیات خوانندگان در نظر گرفته می‌شود. برای این منظور در ساختار اداری و نرم‌افزاری موسسه هم تغییراتی ایجاد می‌شود. مثلا از ماه گذشته برای اولین بار همه اعضای تحریریه و حتی خبرنگاران غیرثابت روزنامه، امکان دسترسی به نظرات خوانندگان که روزانه در اختیار روزنامه قرار می‌گیرد را پیدا کردند. به این ترتیب نویسندگان و تهیه کنندگان مطالب به صورت آنلاین و روزانه، از نظر مخاطبان درباره مطالبشان مطلع می‌شوند.

به دنبال مخاطبان بین المللی

نیویورک‌تایمز در حال حاضر مشترکانی از 193 کشور دنیا دارد. اما همچنان به دنبال افزایش مخاطبان بین‌المللی خود است. برای این منظور، اخیرا این روزنامه شروع به ترجمه روزانه مجموعه‌ای از گزارش‌ها و مطالب خود به زبان اسپانیایی کرده و آنها را روی وب‌سایت خود قرار داده‌است. در ماه سپتامبر گذشته هم این روزنامه از طریق اپلیکیشن وی‌چت ، پست‌هایی به زبان‌ چینی منتشر کرد تا مخاطبان خود را در آسیا افزایش دهد.

در گزارش استراتژی عصر دیجیتال نیویورک‌تایمز آمده‌است، این موسسه همواره به دنبال مخاطبان جدید است. چرا که دنیا را به عنوان یک مخاطب واحد بزرگ نمی‌بیند.

 

آمار تیراژ مطبوعات و روند تغییر آن از سال 2008 تا 2012

جدول نیویورک تایمز

 

توضیح نمودار

آمار تیراژ مطبوعات و روند تغییر آن از سال 2008 تا 2012

اعداد در باکس خاکستری : تیراژ روزنامه مطبوعات به ازای هر هزار نفر جمعیت

اعداد در باکس آبی: روند تغییر تیراژ مطبوعات طی سال‌های 2008 تا 2012

منبع: انجمن جهانی مطبوعات و ناشران رسانه‌ای

منتشر شده توسط اکونومیست